Programnaptár
<< 2019 Augusztus >>
H
K
Sz
Cs
P
Sz
V
01020304
05060708091011
12131415161718
19202122232425
262728293031


Egyházmegyei hírek
- XV. VÁCI EGYHÁZMEGYEI TALÁLK...
- LEBONTANI A CIGÁNYOK ÉS NEM ...
- PÉTERFILLÉREK GYŰJTÉSE...
- PÁPAI ASSZISZTENSSÉ NEVEZTÉK...


Egyházmegyei programok


Keressen minket Facebookon:



Váci Egyházmegyei Karitász
2600 Vác, Hattyú u. 1. - Tel.: +36 27 814 174 - E-mail: caritas@vaciegyhazmegye.hu

„Földforgatók” 2018/19 harmadik negyedéves beszámolója

2019.06.30.

A program harmadik negyedéve időszakosan ketté választotta a résztvevők csoportját.  2 iskola nem vállalta az országos programban való részvételt, számukra ennek az időszaknak a legfontosabb eseménye  az újabb műhelymunka volt, melyet Pásztón rendeztünk meg. Mivel az országos programra 8 iskola jelentkezett (4 napos képzés miatt), így nekik nem volt kötelező a jelenlét. Ennek ellenére népes kis csapat gyűlt össze, mintegy 23 résztvevővel. Ezt a szakmai napot már nyitottá tettük programon kívüli iskoláknak is, így kollégák érkeztek Egerből, Endrefalváról, Gödöllőról és Dunavarsányból is. A Szent István Egyetem egy szakdolgozó hallgatója is érdeklődött. Megjelent 3 önkéntes gazda is, akik be is mutatkoztak a megjelenteknek.

A napot a házigazda iskola gyermekkórusa nyitotta meg, zárásul pedig a helyi iskolakertet látogattuk meg. Műhelyfoglalkozásként a tavaszi munkálatokra gondolva készítettünk vetőmag szalagokat.

 

Az országos programban résztvevő 8 iskola számára a legfontosabb szakmai feladat az Iskolakerti alapozó c. 30 órás akkreditált képzésen való részvétel volt. A 4 napos képzés érezhetően nagy hatással volt a kertvezetőkre, visszajelzéseik is ezt tükrözik. Minden iskola kertvezetője elvégezte a képzést és tanúsítványt kapott. 3 iskolából (Héhalom és Nógrádkövesd, Őrhalom) az igazgató is részt vett a képzésen.

Az országos program keretében nyújtott szolgáltatások és elvárt feladatokat újabb szerződésben rögzítettük, melynek melléklete tartalmazza a megkapott kiegészítő eszközöket is. Ezek fenntartási ideje 1 év.

Az Iskolakertekért Alapítvány honlapja megújult, annak alprogramjaként készülőben van a Földforgatók honlap is, ennek szerkezetét és dizájnját már egyeztettük. A végleges tartalom a nyár folyamán készül majd el, a pályázat tartalmi részei és a fényképek is oda lesznek feltöltve.

Sajnos a tankerületben történő összevonások miatt a bárnai iskola felső tagozata megszűnik (Kazárhoz tagozódik be), így számukra sokkal nehezebb lesz a fenntartás és később jelentkeznek a hatások is. Bízom benne, hogy a közös döntés eredményeként ennek ellenére benn maradhatnak a programban.

Alapvetően az iskolák jól haladnak, megkezdték a kertészeti munkálatokat és készülnek a nyári fenntartásra. Az a tapasztalat, hogy annak ellenére, hogy az egyes részfeladatokat elvégzik, honlapjukra vagy facebook oldalukra hézagosan töltik fel a fényképeket.

Másik fontos tapasztalat, hogy a kertész mentor segítsége, látogatása, biztatása, megerősítése nagyon fontos volt, erre szükség volna a következő évben is.

Ebben az időszakban került sor az agrárszakképző iskolákba való látogatásra is Szécsénybe és Vácra. 6 iskola vett ebben részt, a többiek ugyanis már a múlt évben ellátogattak ide. Forgó rendszerfben, több tanműhelyt is meg tudtak nézni az egyes csoportok: pékműhely, állattartás, tehenészet, gépészet, szántóföldi termesztés.

Az alábbiakban az egyes iskolák beszámolóiból olvashatóak részhetek:

Balassagyarmat

5-6-7. osztályos tanulókkal dolgozunk technika órák alatt kb. 60 gyerekkel. A vetéstervnek megfelelő a munkamegosztás, mindenki mindent csinál – egyelőre. Később tervezünk másfajta beosztást is.

A molinó és a Kiss-kert hivatalos megnyitója ünnepélyes keretek között, a Kiss Árpád Napokon történt.

A pályázat, szinte minden alapot megadott a „földforgatáshoz”. Az eszközök minősége (kivéve a hidegágyat) kiváló a mennyiséggel sincs gond, bár kevesebb mag is elég lett volna, esetleg eggyel jobb kapálógép, mert azt fejleszthettük volna fűnyíró, aprító, szivattyú, stb. adapterrel. Szakmai mentorálás, tanácskozás, továbbképzés csúcs, igazi gyakorlati haszonnal és nem az egyébként gyakori időtöltő labdadobálós tréninggel.

Mindenkinek tetszik a kert, vigyáznak rá, örömmel fogyasztják a terményeket. Osztálykirándulásra is vittünk retket hagymát salátát. Készülünk a paraj, a borsó betakarítására és feldolgozására is. Egy pályázatból tankonyhát tudunk létrehozni a kiskert mellett kerti locsolócsappal, fagyasztóval (nyári terményekre).

Bárna

Kellemes meglepetés volt számunkra, hogy a diákok lelkesedéssel fogadták a rájuk váró feladatokat. 2-3 tanuló inaktívan vett részt a kert előkészítésében, de szerencsére a többiek számára nem voltak pozitív példával. A szülők köréből kaptunk segítséget, szívesen fogadták megkeresésünket. A fűnyírást egy kedves apuka önként elvállalta. A kollégák maximális

létszámmal támogatják a kert gondozását, részt vállalnak egyes feladatok elvégzésében, koordinálásában.

Kíváncsian és izgatottan várjuk a nyári munkálatokat. Bízunk benne, hogy hasonló közreműködésre számíthatunk a diákok és szülők részéről egyaránt. Utolsó szülői értekezletünk alkalmával a szülőket tájékoztattuk a nyári gondozás menetéről. A nyári szünet heteit felosztottuk az osztályok között. A szülők segítségével riadólánc fog működni, hogy mely napon menjenek a kertbe dolgozni a gyerekek a szülőkkel együtt.

Néhány tanulóra már ilyen rövid idő alatt is jó hatással volt a kerti munka. Otthon vagy nagymamánál kértek saját kis területet, amit ők gondozhatnak. A növények növekedéséért felelősséget vállaltak, gondozzák őket.

Magyarnándor

A program kapcsán érkezett eszközök kiegészítették a Földforgató pályázatban már kapott alapkészletet. Sikerült néhány olyan eszközt is kapnunk, melyeket a gyerekek még nem láttak és önerőből biztosan nem tudtunk volna beszerezni. A jó minőségű és elegendő számú eszköz tette lehetővé, hogy a tanulók kedvvel és aktívan vegyenek részt a kerti munkákban. A mentor látogatása nekünk, kertvezetőknek adott szakmai segítséget, jó ötleteivel, hitelességével adott megerősítést munkánkhoz. A kétszer kétnapos képzés nagyszerű hangulatban és nagyon magas szakmai színvonalon valósult meg, Sajnálatos, hogy csak egyedüliként vehettem részt az iskolámból, pedig az ott átélt élmények, kapott ismeretek mindhármunknak nagyon építő lett volna,

Az iskolakerti fejlesztés, úgy értékeljük, a lehető legjobb eszköz lett a kezünkben a pedagógiai céljaink megvalósításához. Miután a tanulóink több mint 60%-a hátrányos helyzetű, roma kisebbséghez tartozik, így számukra a kerti tevékenység nagyon sok gyakorlatban elsajátítható új ismeretet és tevékenységet jelent. Az hogy kiscsoportokban szinte egyéni törődést odafigyelést tudnak kapni a kertben, így ez rendkívül hozzájárul a társas kapcsolataik fejlődéséhez, szocializációjuk elősegítéséhez. A teremtő, létrehozó tevékenység fejleszti önbizalmukat és az iskolához való kötődésüket. A hagyományőrzésben is nagy szerepet kapott a kert, hisz sokszor felvetődnek a nagyszülőktől látott példák, mely az identitásukat is erősíti.

A szülőket eddig csak a kert megszántásában kértük segítségül, de terveink között szerepel a gyereknapon rendezett zöldbüfében való bevonásuk is. A kollégák támogatnak minket. Mikor egy-két tanuló gyors és halasztást nem tűrő segítségére volt szükség, kivétel nélkül elengedték a gyerekeket! A kert prioritást élvez! A gyerekek kiscsoportban szeretnek a kertben tevékenykedni, élvezik a szerszámok használatát és az egyéni felelősséget. Kialakulóban van egy aktív, kertbarát mag, akikből jövőre a kertes szakkör szerveződhet.

Tar

Még az ősz folyamán elvermeltük a kapott ribizli, málna csemetéket, melyeket tavasszal ültettek ki a gyerekek az iskolakertbe. Ezt követően gyümölcsfákat telepítettek kertjükbe. Tavasszal kihelyezésre került kertünk neve is a területre. Az esős időjárás késleltette a tavaszi kerti munkákat, de gyomtalanítás után földbe került a borsó, a hagyma, a burgonya. A tavasszal elültetett csemeték közé kerültek ribizli és málna tövek is.

Őrhalom

Az iskolakertben zajló folyamatokat a szántástól kezdve figyelemmel követik a diákok és nagyrészük könnyen bevonható a kertészkedésbe. Napról napra figyelemmel kísérik a növények növekedését. Részt vettek a veteményezésben, palántanevelésben. Most a gyomláláson, kapáláson van a sor. A legkedveltebb kerti munkálat a locsolás.

Ha egy diák rosszul viselkedik a tanórán, akkor kiviszem őt a kertbe és rövid tevékenységet kérek tőle. Ez alatt az idő alatt az állapota megváltozik, közben elmondja a problémáját és nyugodtabban ül vissza az iskolapadba.

Nógrádkövesd

Sikerült megvalósítanunk a váci Mezőgazdasági Iskola tangazdaságával, hogy egy délelőttöt eltölthettünk ott. Különböző állatokat, mezőgazdasági gépeket tekintettünk meg. Műtehenet fejtünk, ami nagyon nagy élmény volt az alsósok számára. A gyümölcsösben közösen pótoltunk egy gyümölcsfát, ahol felvilágosítást kaptunk a faültetés fontos szabályairól. Beülhettünk egy kistraktorba is, ez minden gyereknek nagyon tetszett. Csoportvezetőnk rendkívül türelmesen vezetett végig minket, bemutatva a tangazdaság mindennapjait. Megtanulták a lóápolás menetét, lovas oktatáson vettünk részt és jutalomként lovagolhattak is. Zárásként pedig hintóztatással búcsúztattak minket. Volt olyan diákunk, akiben most ért meg a döntés, jövőre mezőgazdasági iskolába szeretne továbbtanulni. A gyerekek szívesen dolgoznak a kertben, örömmel végzik a kiadott feladatot. Sokszor jelentkeznek plusz feladatok elvégzésére, és az sem zavarja őket, ha a következő tanórára kicsit késve érkeznek. Úgy gondoljuk, hogy tervünket sikerült megvalósítani, a kert működik, és a gyerekek igénylik az ott eltöltött időt. További terveink között szerepel a hátsó kert parkosítása, rendezése és új gyógynövények beszerzése. A nyárra készítjük a beosztást, szerdánként a kertgondozókkal locsolni és ápolni fogjuk az elkezdett tevékenységünket. Mivel jól sikerült az előző sütögetés, tervezünk az iskola utolsó hetében is egy közös délutánt, ahol bográcsozni szeretnénk, felhasználva az elültetett növényeinket. Büszkék vagyunk az eddig elvégzett munkánkra. Rengeteg a lelkes diák, a segítő szülő. Úgy látjuk, hogy a gyerekek igénylik a kertben való időtöltést, büszkeséggel tölti el őket az  iskolakertünk látványa. Szeretnénk szponzorokat keresni, akik segítenek kertünk még rendezettebbé tételében!

Pásztó

Nőnek a palánták, elraktuk a hagymát, salátát, borsót, retket, zöldségféléket, krumplit. Barázdát is csináltunk nagy örömmel és nagy lendülettel

Salgótarján még nem töltötte fel a beszámolóját és a fényképeit.

Cserhátsurány

Az ágyások tervezését a tanulókkal közösen végeztük. Megbeszéltük, hogy mit szeretnénk ültetni, főleg a felénk szokásos növényeket vetettük. Együtt mértük ki a parcellákat, utakat, rajzot is készítettünk a kertről. A karbantartó segített a kivitelezésben. Az ágyásokat a csoportok közösen ápolják, mindig az aktuális munkát végzik el.

A kert-logóra az iskolában pályázatot hirdettünk, az elkészült rajzokat kitettük a faliújságra, majd a gyerekek által legtöbb szavazatot kapott logó lett a nyerő.

A programon való részvétellel olyan eszközökhöz jutottunk hozzá, melyet az iskola saját forrásból nem tudott volna megvásárolni. Nagy segítség volt a vetőmagcsomag is. Biztonságot adott a kertészeti mentor jelenléte, mert segítséget nyújtott az ágyások tervezésénél és a vetésterv elkészítésénél is. A telefonon lehetőségünk volt a felmerülő kérdéseinket feltenni, ha szükségünk volt rá. Javaslataival építően támogatta a kert minél jobb működését. Végül nagyon jó volt a kétszer két napos képzés! Sok új ismertet kaptunk, formálta az iskolakerthez való hozzáállást, látásmódot. Egy új szemszögből világított rá a munkára. Fontos szemléletformáló és tapasztalatszerzési lehetőség volt, sok új ötlettel. Jó közösségépítő is volt!

Az alapcélok elérésében főleg az egészségnevelés, a fenntarthatóságra nevelés került középpontba.

Az egészségnevelésnél a saját magunk által megtermelt zöldségek fogyasztására helyeztük a hangsúlyt, melyeket lehetőleg vegyszerek nélkül termelünk. Itt nagy lemaradás tapasztalható, ezen még van mit javítani! A gyerekek nem szívesen fogyasztják a salátákat, csak az ízesített változatát. Elég sok növényt nem is ismernek!

Fenntarthatóságra nevelésnél a komposztálás fontosságára igyekeztünk hangsúlyt fektetni, mivel nagyon elterjedt szokás a levelek elégetése illetve a konyhai hulladék kommunális hulladékba történő dobása.

Nagyon lényeges az együttműködési képesség fejlesztése, ami már az eltelt rövid idő alatt is megfigyelhető volt. Saját választásuk alapján szívesen dolgozott együtt néhány gyerek, megbeszélték ki, melyik eszközt fogja használni, bizonyos idő után cseréltek.

Fontos célunk a munkára nevelés, a folyamatosság és a kitartás, amire a kert kifejezetten alkalmas. A mezőgazdasági munkára adottak nálunk a feltételek, szeretnénk, ha egy kicsit jobban megismernék a tanulók ennek a munkának a szépségét, nehézségeit, esetleg lehetőséget látnának ebbe az irányba történő továbbtanulásra. A kollégák nagyon segítőkészek, igyekeznek kivenni a részüket a munkából. A nyári fenntartást sem lehetne megoldani Nélkülük. A gyerekek közül többen vannak, akik nagyon lelkesek, érdeklődők, de sajnos ennek az ellenkezője is tapasztalható! Állandó motiválást igényelnek!

A jövőbeni terveink az esővíz összegyűjtésének a megoldása. Az egyik kolléga segítségével sikerült egy esővízgyűjtő tartályhoz jutni, melynek a „beüzemelése” a következő időszakban fog megtörténni! Reményeink szerint így sokkal könnyebb, a veteményeknek pedig hasznosabb lesz az esővíz!

Az udvar egy másik részén, közelebb az épületekhez szeretnénk egy kis fűszerkertet kialakítani, aminek gondozásában már az alsóbb évfolyamos tanulók is bekapcsolódnának. Az iskolakertet körbe szegélyezni, hogy a körülötte lévő gyomnövények ne tudjanak terjedni a művelt területre! Ennek kivitelezésére még kicsit várni kell! Szeretnénk a kertbe néhány padot kihelyezni, hogy a gyerekek a kertgondozás közben le tudjanak ülni, beszélgetni. A kert gondozásnál alkalmazni szeretném a talajtakarást, amihez a kert körül található szénát akarom felhasználni.

Héhalom

A kerti palántanevelő összeszerelése és kihelyezése is érdekes feladatnak bizonyult, örömmel állították össze a gyerekek és azóta is öntözik a palántáikat. A tanulók szeretik a kerti munkát, szívesen végzik, örömmel kapcsolódnak ki a tanórák után. A fent említett tarackosság miatt sűrűn kapáljuk, gyomláljuk a veteményesünket. Biokertész mentorunk javaslatára a területünk harmadába zöldtrágyanövényt, mézontó füvet vetettünk, vetés előtt alaposan kitisztítottuk a területet, a magokat előzetesen kamillateába áztattuk.

Igyekeztünk a dokumentáció előírásait követni és a határidőt tartani: elkészült az „iskolakert” fül az iskolánk honlapján, bekapcsolódtunk a zárt facebook-csoportba, ahová sorozatosan töltöttük fel a fényképeket az őszi és téli tevékenységekről. Folyamatosan és rendszeresen kijárunk a kertbe. Bízom benne, hogy visszavezethetők a gyerekek a kertműveléshez, hiszen már a szüleik sem gondozzák falun a portákat, esetleg nyírják a füvet, kényelmesebbnek érzik a boltokban megvásárolni a zöldséget és a gyümölcsöt. Takarékossági és egészségnevelési szempontokat tekintve is fontosnak tartom a munkára nevelésnek ezt a formáját. A nyár folyamán az iskoláknak havonta kell fényképeket készíteniük, a kertfenntartás módja és minősége alapján dől majd el, melyik iskola csapata kapja az év díját, egy élménykirándulást.

 


 

„Földforgatók” 2018/19 második negyedéves beszámolója

2019.03.10.

A program második negyedéve kevésbé látványos elemeket tartalmazott, ebben az időszakban a tanteremben végezhető tevékenységeket kellett végezniük az iskoláknak.

Ez az időszak volt alkalmas az iskolakert identitás elemeinek megtervezésére, ezért volt feladat iskolakert-logó tervezés, illetve annak elkésztése és kihelyezése a kert bejáratához.

Téli feladat volt többek között a madáretetők elkészítése is, melyet minden csapatnak saját ötlet alapján, saját alapanyagból kellett elkészítenie. Néhány példa.

A madáretetőket kihelyezték az iskolakertekbe és az egész télen etették a tollas vendégeket. Volt ahol egy-egy diák vállalta fel önként ezt a feladatot és ellenőrizte rendszeresen az etetők folyamatos feltöltöttségét (Cserhátsurány). Ahol az iskolaudvaron kívül valósul meg az iskolakert, ott ide is-oda is jutott az etetőkből, és mindkét helyen zajlott az etetés (pl. Pásztón).

Az iskolák nagyrészt a tél vége felé állították össze a komposztálójukat és helyezték ki a területükre.

 

A tél végén kiszállítottuk az őszről még hátra maradt szerszámokat, a madárodúkat lapra szerelten (ezt a gyerekeknek maguknak kell majd összeállítaniuk) és a palántanevelőt, melyben március végétől kezdődik majd el a palántanevelés az udvaron.

Az iskolák egy része tökéletesen halad lépésről lépésre, minden tervezett tevékenységet precízen végigcsinálva (Bárna, Pásztó, Nógrádkövesd). Néhányan sorban haladnak, néhány tevékenységgel azonban le vannak maradva, illetve nem dokumentálják azokat fényképpel a honlapjukon (Cserhátsurány, Balassagyarmat, Salgótarján, Őrhalom, Héhalom).

Tar nem mutatott még lényegi tevékenységekről fényképeket, a honlapjuk állítólag nem működik, a facebookon keresztül kezdték el a kommunikálást, de az aztán kidobta őket, mert mint intézmény nem tudták magukat azonosítani. Taron még hiányzik a trágya is.

Magyarnándor még komolyabb gondokkal küzd. Ők eredetileg az Tájház kertjét kapták meg az önkormányzattól, használatra. Sajnos azonban az önkormányzat nem segít a terület rendezésében, felszántásában (teljesen szűz a terület), a területet nem keríti el (jelenleg teljesen nyitott) és a kutat sem segít beüzemelni. A területet így ők nem tudták eddig birtokba venni, csupán a szélébe vermelték el a kapott növényeket. Próbálkoznak, de nem alakul megfelelően a kommunikáció az iskola és az önkormányzat között. A tanárok és a gyerekek ennek ellenére nem voltak tétlenek, gyűjtöttek rengeteg fűszernövényt és azokat szaporították, ill. vetettek magokat palántának. Ezeket szeretnék majd értékesíteni adományként az iskolában.

Az Országos Iskolakert-fejlesztési Program Iskolakerti Alapozó Alprogramba 8 iskola kapcsolódott be, számukra az alprogram külön jelentkezési kategóriát és szolgáltatásokat hirdetett, melynek keretében további kiegészítő eszközcsomagot kaptak, és a tavaszi félév során az aktuális műhelynapjukat egy 30 órás akkreditált iskolakerti képzés váltja ki. Salgótarjánban az iskola nem szeretett volna több feladatot vállalni, Pásztó pedig túlterheltsége miatt nem tudta bevállalni az új programmal járó képzést.

A bekapcsolódó 8 iskola Karitásszal kötött szerződését aszerint módosítottuk, hogy a két futó programjukban nem forduljon elő semmilyen téren párhuzamos finanszírozás. A szerződéseket a tavaszi mentoráláskor visszük ki, hogy személyesen is át tudjuk beszélni az azonosságokat és különbözőségeket. Az iskolák és a NAK tájékoztatása érdekében készítettünk egy összehasonlító táblázatot is (1. melléklet), ami tartalmazza az eredeti tervhez képest történt változásokat, a két program által nyújtott szolgáltatásokat.

A szükséges változtatások miatt adódó költségvetés módosítást a Karitász elővezette, ennek lényege, hogy a felszabaduló költségkeretet a nyári fenntartás alapján kihirdetett legszebb iskolakert verseny győzteseinek nyári élménykirándulására fordítjuk. A módosítást a NAK elfogadta.

 

Beszámoló a Földforgatók mentorgazdákról

Készítette: Féja Fruzsina, vidékfejlesztési referens, NAK Nógrád Megyei Igazgatóság

A mentorgazdák felkeresése 2018 őszén kezdődött. A Földforgatók programban részt vevő iskolák mindegyikéhez kerestünk legalább 1 fő mentort, az adott településről vagy annak közeléből.

A következőképpen állt össze a mentorgazda hálózat:

Bárna – Bárnai Általános Iskola: Goldhauser Gabriella

Az intézményben tanul a gyermeke, az általános iskola tanárai javasolták őt, mint eddigiekben is segítséget nyújtó szülőt. Háztáji kertjük művelésével foglalkoznak.

Balassagyarmat – Kiss Árpád Általános Iskola: (Balassagyarmati Kertbarátok Köre) Láng Mihály, és 2 hölgy tag

A kertbarátkör 1973-ban alakult, Láng Mihály vezetésével, aki kertészeti szakiskolát végzett, és azóta is ő vezeti a kört. Megkeresésemre 3 fő vállalta az iskola kertészeti mentorálását.

Héhalom- Héhalmi Általános Iskola: Kopka László

Helyi lakos, 120 ha-on gazdálkodik, emellett háztáji kertészkedéssel is foglalkozik. Az elmúlt években is az iskolakert segítője volt, fontosnak tartotta kert jelenlétét a gyermekek életében is. Az önkormányzati kertészeti munkáját szintén segíti.

Őrhalom – József Attila Általános Iskola: Csábi Piroska

Helyi lakos, az iskola titkárságán dolgozik. Mivel családjával otthon kertet művelnek, állatot tartanak, szívesen vállalta a felkérésemet.

Tar – Kodály Zoltán Általános Iskola: Gál Attila

Bátonyterenyei lakos, a NAK-nál szaktanácsadóként dolgozik, emellett háztáji kertet művel. Nincs személyes kapcsolata sem a településsel, sem az iskolával, ennek ellenére szívesen részt vesz a programban.

Pásztó – Magyar Szentek Római Kat. Ált. Iskola: Markó Tibor

Helyi lakos, évek óta támogatja az iskola kertművelését. Gyermekei által is kötődik az iskolához. Aktív kezdeményezőként a szülői összefogást is erősíti az iskolában.

Magyarnándor – Magyarnándori Általános Iskola: Dezsény Zoltán

Terényi lakos, elismert biogazdálkodó, 2014 óta folytatnak nagy területen ökológiai gazdálkodást. Fontosnak tartja a gyermeke ilyen irányú nevelését, és látókörük szélesítését, így hozzá közelebb eső két település iskolakertjének mentorálását is elvállalta.

Nógrádkövesd – József Attila Általános Iskola: Dezsény Zoltán

Salgótarján – Illyés Gyuláné Óvoda, Általános Iskola: (Somosi Kertbarátkör) Tamás Péterné

10 éve alakult a kör Somoskőújfalun. Az általános iskola közel esik Somoskőújfaluhoz, emiatt kerestem fel a kertbarátkört. Jelenleg nehézséget jelent számukra tanyára utazás.

Az iskola kertfelelősének van további javaslata a mentor személyére.

 


"Földforgatók” 2018/19 első negyedéves beszámolója

2018.12.03.

A pályázatot „Földforgatók” – Iskolakert program Nógrád megyében 2018-2023 címmel hirdettük meg augusztusban, a pályázat beadási határideje szeptember 15 volt. A 11 jelentkező iskola közül végül 10-en maradtak: Salgótarján, Balassagyarmat, Őrhalom, Nógrádkövesd, Tar, Pásztó, Héhalom, Bárna, Magyarnándor, Cserhátsurány. A jelentkezésekből kiderült, hogy valódi kezdők 6-an vannak, Cserhátsurány és Héhalom már évek óta művel iskolakertet, Pásztó újrakezdő, Salgótarján pedig az SNI-s felső tagozatos diákjaival az iskolához kapcsolódó Flóra Alapítványa által fenntartott külső tanyán folytat szintén évek óta föld alapú terápiás nevelést.

Az első műhelynapra szeptember 26-án került sor, Héhalmot kértük a helyszín biztosítására, akik kedves és figyelmes házigazdáink voltak. A NAK részéről Vértessi Ági, Cseh Judit, Féja Fruzsina és Szalai Mihály, a Karitász részéről Fieszl Csaba, az Iskolakertekért Alapítvány részről Mátyás Izolda és Pauliczky Nóra voltak jelen. Az intézmények Őrhalom kivételével mindannyian jelen voltak, több helyről ketten, illetve hárman is érkeztek (kertvezető és helyettese).

A műhelynap egyik célja az ismerkedés és a program részletes ismertetése, értelmezése volt. Ezután kezdtünk hozzá a tartalmi részekhez: értelmeztük az iskolakert fogalmát és végig vettük azokat a lépéseket, amik szükségesek ahhoz, hogy megalapozottan indulhasson el az iskolakert működése. A műhelymunka alkalmával minden iskola áttekintette a saját lehetőségeit megadott szempontok vezetésével. A műhely keretében nekikezdtünk egy gyerekekkel végezhető vetési terv készítésének is, amihez vetési sablont és laminált képeket is kaptak a résztvevők. A segédanyagokat mindenki hazavihette, hogy saját gyerekeivel is ugyanúgy tervezhessenek. Végezetül áttekintettük az őszi feladatokat.

Az egyéni mentorálásokra előre egyeztett időpontban került sor október 18-26 között. Mindenhova 3-an mentünk, az alapítvány részéről Mátyás Izolda és Pauliczky Nóra illetve bevont kertész-mentorként Dezsény Zoltán terényi biokertész. A személyes találkozások alkalmával szállítottuk ki mindenkinek a cserepes fűszernövényeket és a szabad gyökerű málna, ribizli töveket, valamint a szerszámokat. A legfontosabb szerszámokat el tudtuk juttatni az iskoláknak, de maradtak még hiányok, mert a beszállítóhoz nem érkezett meg időben minden mennyiség. A hiányokat, vagyis a fennmaradó eszközöket a következő műhelynapon szeretnénk átadni.

A mentorálások alkalmával számba vettük a műhelynapon megbeszéltek helyi adaptálási lehetőségeit és megnéztük a kertet kertészeti szempontból is. Az eredetileg ajánlott vetési terv a legtöbb helyen túlságosan komolynak (bonyolultnak) tűnt, ezért azt újra terveztük és megküldtük mindenkinek kicsit később, így választhatnak vagy maguk is csinálhatnak egy verziót, amit Dezsény Zoltánnal egyeztetnek. Az így összeálló vetési tervek alapján készítjük elő a vetőmagmennyiségeket.Általános helyzet, hogy tele vannak az iskolák programokkal és megoldandó problémás helyzetekkel, ezekbe a hétköznapokba kell beilleszteni az iskolakerti tevékenységeket.A mentorálás előtt és után e-mailen ill. telefonon tartjuk a kapcsolatot, egyeztetünk az egyes résztevékenységekről. Az egyes (őszi) résztevékenységeket sorban követjük és egyeztetünk a megvalósítás mikéntjéről.Mára már minden intézmény megjeleníti a legfőbb kommunikációs csatornáján a programot. Mi honlapot kértünk, de több iskola honlapja átalakítás alatt van ill. nincs és facebookot használnak helyette, amit szintén követ az iskola közössége, így a kommunikáció a programról megvalósul, ahogyan azt eredetileg terveztük. Már mindenkinek vannak feltöltve képei a saját felületére, de sajnos még a program logója néhány helyen hiányzik.

A közös facebook csoport is létrejött nemrég (ezt Szalai Misi gondozza), a csatlakozások folyamatban vannak. Hogy esetenként az egyes iskolákból ki csatlakozik (csak pedagógus vagygyerekek is; hány gyerek és jutalomként vagy automatikusan vagy sehogy), az a kertvezetők döntése lett. A fényképek erre a felületre való feltöltése ezután kezdődik majd.A szántás és a trágya kijuttatása mindenütt másként történt, Fruzsinak nagyon sok munkája van benne. Mindenütt meglett a „trágyás ember”, de a vidéki tempó…, az iskola és a trágyás ember közötti kommunikáció nehézkessége… időnként halasztotta az eredményt. Jelenleg 2 helyre nincs még kiszállítva (Tar és Őrhalom), de a héten ez is megoldódik. Bár a program nem ígérte a szántásban való segítséget, Fruzsi és az egyéni mentorok mégiscsak segédkeztek ebben is, összehoztuk a szereplőket, ha szükséges volt. A legnehezebb helyzetben ebből a szempontból Magyarnándor van, ott az önkormányzati területen tervezett, régóta nem használatos tájház kertjét kell nem csak szántani, hanem tereprendezni is a terep egyenlőtlensége miatt. Úgy tűnik ez is megoldódik, bár lehet, hogy ez áttolódik tavaszra.Többször felmerült, hogy esetleg a Kamara tudna szántásra adni pénzt, de mi nem szerettük volna (csak végső helyzetben), hisz pontosan az a cél, hogy bevonjuk a környék szereplőit, integráljuk a kertet és leendő tevékenységeit a település életébe. Úgy tűnik, előbb-utóbb azért mindenütt sikerül.

A program szerinti őszi tevékenységeket az iskolák araszolva végzik, itt azért többször kellett ez ügyben konzultálni velük, vegyék komolyan a feladatok beosztását. Ma már a feladatok többségét elvégezték, néhányan jelezték, hogy egy-egy tevékenységet tavaszra tesznek át, meghatározott ok miatt.

 

Külső kommunikációnk - továbbiak
  • Érdelődöm, mi a terv a honlappal kapcsolatban, eredetileg arról volt szó, hogy szeptember végére kibővül különböző funkciókkal.
  • Most - hogy látom az iskolák honlapján a plakátokat vagy annak egy részét - veszem észre, hogy a cím „…………Iskolakert 2018-2021” azt sugallja, mintha csak 2021-ig lenne iskolakert… Vagyis szerintem a címben legközelebb mindenképp oda kell írni: „….iskolakert program 2018-2021”
  • A jelenlegi facebook oldalunkon fel van töltve egy video, amiben a program az Agrárkamara programjaként jelenik meg. Kérek mindenkit ügyeljünk arra, hogy ez a későbbiekben ne így legyen.
  • Az egyéni mentorálások alkalmával néhány iskola arról számolt be, hogy már voltak is a mezőgazdasági iskolában és milyen jó volt, a gyerekek mennyire élvezték. Furcsa volt, mert mi nem is tudtunk róla, ráadásul mi ennek az utiköltségét is fizetjük és a második félévre volt tervezve. Azóta megtudtam, hogy a NAK Képzési Igazgatósága pályaorientációs rendezvényének részeként volt ugyanez a program: látogatás agrárszakközép iskolába. Az iskolák nem is tudták hogy ők minek a keretében voltak, van, aki a Földforgatók honlapra töltötte fel ezt a látogatást is.
  • Miltner Zsoltival egyeztettem azóta. A mi 10 iskolánkból 4 vett részt ezen a programon, amire külön lehetett jelentkezni és valószínűleg a jövő tanévben is lehet majd. A különbség csak annyi, hogy ezen a rendszeren belül csak AM-es iskolákba lehet menni, a Földforgatókéval pedig bármelyikbe, ami hozzá közel van.
  • Ezt a kérdést valószínűleg újra át kell gondolnunk.
  • Az alapítvánnyal decemberben szeretnénk kialakítani a jövő évi AM-es programot, amibe integrálni fogjuk a Földforgatók 10 iskoláját. Amint megvagyunk vele, jelentkezünk, hogy egyeztessünk. Akkor fogunk tudni közösen gondolkodni arról is, hogyan alakítsuk az iskolakert programot a későbbiekben.


Ünnepélyes iskolakerti eszközátadó Drávafokon

A drávafoki Pécsi Református Kollégium, Csikesz Sándor Általános Iskolája 2019. május 21-én kapta meg az Iskolakerti Alapozó Alprogram által biztosított eszközcsomagot, amit személyesen az agrárminiszter nyújtott át az iskola tanulóinak.

http://www.nak.hu/kamara/kamarai-hirek/megyei-hirek/99520-unnepelyes-iskolakerti-eszkozatadodravafokon


Katolikus Karitász országos adományvonala (500Ft/hívás)